Koleksi Gambar Duit Malaysia Lama

Assalamualaikum.

Memandangkan tahun depan kita dah guna wang kertas dan duit syiling yang baharu, 'bakal' duit-duit lama tu boleh la simpan buat koleksi 'antik'. hehe. Gambar-gambar di bawah ini adalah beberapa koleksi yang ada dalam simpanan aku. Wang satu ringgit tu yang paling lama aku simpan kerana masih menggunakan simbol $ sebelum kerajaan Malaysia menukarkan simbol itu kepada RM. Kalau tak silap dapat masa zaman belajar kat Pahang dulu, simpan sampai sekarang sebab sayang nak guna. hehe. Layannnnnn kan..


*50 sen (1977 & 1983), 20 sen (1982) , 10 sen (1973 & 1981), 5 sen (1967) .

*Close up. haha.


*Ini Gambar $1 keluaran tahun 1981-1983
 *Wang kertas lama bernilai $1. Sekarang semua guna RM.

*Wang kertas $1 lama Malaysia.

15 comments:

  1. duit seringgit tu aku masih ada

    ReplyDelete
  2. Cepat betul sudah jadi antik,
    elok simpan sekarang,nanti habis.

    ReplyDelete
  3. kene simpan semua duit2 lama nih.. wat collection :D

    ReplyDelete
  4. duit singgit tu still simpan...

    ReplyDelete
  5. kita ade rm2 yang lame dulu tapi dah terguna hehe. tp syiling rm1 ade lagi

    ReplyDelete
  6. wah.. duet kertas seringgit tu ko maseh ade ke..huuh..comel lah pula..

    ReplyDelete
  7. @khairul: nanti boleh jual ribu2..haha

    @thomas: betul tu :)

    @amranaim: masuk dalam fail..hehe

    @syiela: jom simpan lama2..ada nilai sentimental jugak tu..huhu

    @EMMA SHARiF: nak jugal RM2 tu..tpi dah tak jumpe2..

    @josrevalution: ade..simpan buat kenangan..hehe..memang sayang nak guna..

    ReplyDelete
  8. a'ah la . tak perasan pulak dulu guna simbol $1 . heee -_-'

    ReplyDelete
  9. fuh sentimental value ni..berharga beb!

    ReplyDelete
  10. tak lama lagi keluar duit kertas baru... yang lama ni harus simpan utk generasi akan datang.. ye dak? ^^

    ReplyDelete
  11. waa..lma tu..heeee...skrg mne ada dh kn..rugi kalo tak simpan.. :(

    ReplyDelete
  12. sya pun suka kumpul duit lama, koleksi famili dah ribu riban syiling, ratusan duit kertas...theheee...:)

    ReplyDelete
  13. rm5 gan rm 10 lme spe de?

    ReplyDelete
  14. Teruskan mengumpul manatau satu hari nanti memberi pulangan yang lumayan kepada anda. Mengumpul duit lama ini adalah satu hobi yang mengasyikkan.

    ReplyDelete

Thanks bagi komen dan tinggalkan jejak anda =)

Floating Social Plugin

Share