Pentingnya Ilmu Pengetahuan buat Manusia

Assalamualaikum.


*Ilmu pelita hidup


Hey there guys, sori malam semalam takde post entri baru. Tidur awal semalam. hehehehehe. So, we begin this entry with a quote from the father of modern physique and the creator of E=MC2.

"Education is what remains after one has forgotten what he learned in school"
                                                                                                        - Albert Einstein


True right? Begitu la pentingnya ilmu bagi manusia. Tidak semestinya ilmu tu yang anda dapat melalui pembelajaran secara formal, yakni pembelajaran di sekolah-sekolah sehingga la ke peringkat Universiti. Banyak lagi cabang ilmu yang lain yang boleh diperolehi secara tidak formal dan bukan melalui teks sebagai contoh yang paling dekat, ilmu memasak, ilmu seni mempertahankan diri, ilmu ghaib dan, ilmu main congkak dan lain-lain la. Ilmu tu akan berkekalan dan dibawa sampai ke penghujung usia.

Blogging ni pun kena ada ilmu jugak. Ilmu dalam menghasilkan entri dan gaya penulisan yang berkualiti, dan banyak lagi. You just name it. Andai kata, anda belajar secara formal di peringkat tinggi, Sarjana Muda, Sarjana, atau Doktor Falsafah dalam apa-apa bidang, itu adalah bonus bagi anda bak kata pepatah lama....

'Tuntutlah Ilmu sampai ke negeri China'


Kejar la ilmu selagi mampu. Even, kalau dapat course yang anda dapat bukan yang anda minat, teruskan saja. Rezeki ada di mana-mana. As long as, anda rajin dan tidak cepat mengalah. Kalau bercerita pasal saya, some of you should have notice my profile, which I mention yang kini saya bekerja sebagai Jurutera Projek atau dalam omputehnye Project Engineer. Honestly, itu bukan apa yang saya impikan masa bersekolah dulu. Malah, bidang kerja Engineer pun saya tak tahu dulu. Hatta, subjek Fizik yang wajib untuk bergelar jurutera tu pun saya kurang minat. Bukan tak minat, kurang minat. hehe.

Sampai satu peringkat, saya berjumpa pengetua sekolah untuk drop subjek Fizik untuk SPM dan digantikan dengan subjek Prinsip Akaun. hahaha. But in the end, masa SPM saya ambik juga balik subjek tu dan alhamdulillah, saya masih tersenarai dalam Pelajar Cemerlang SPM untuk tahun tersebut. Seterusnya, diterima masuk ke Kolej Matrikulasi dan kemudian melanjutkan pelajaran di salah sebuah IPTA di Pahang dan kini bekerja sebagai Jurutera di Labuan. Style tak? haha.




So, kalau seseorang tu dah ada goal dalam hidup, minat tak minat dah tolak tepi sebab sekarang cuma pasang goal yang baru dan aim for it sahaja. Kalau rasa tak cukup lagi ilmu tu, go for master's degree macam saya atau timba lagi pengalaman banyak-banyak. Kalau dahagakan ilmu lagi, ambik lagi PhD macam bro Eqbalzack. So, the thing is, in life, kita cuma perlu pasang goal dan try to achieve it. Saya tidak kata yang saya bagus and all that. Tapi, kalau anda bermula dari bawah, you will somehow say something like this. Kalau anda kena buang mana-mana pun, anda kena bangun juga. Right? The same thing applied here.

Macam yang saya tulis sebelum ni dalam entri Bro Eqbalzack follow blog saya tu, (and yeah, dia komen sekali dowh entri tu. hahahahaha) saya masih berpegang pada prinsip...

"Put a goal in your life and career, and try to achieve it real hard!"

Sekian.



p/s: Amacam entri ni, ok tak? huhu. Sori entri panjang kali ni. Sebabnye eksaited dapat 2 BE baru! hahahahaha. Kena ikut style cha, senyap-senyap je dapat BE. Peace yall!

10 comments:

  1. errr..betol tuh abg pami..entry yg bermakne..nak belajar la sekarang :D

    ReplyDelete
  2. belajar dari buaian smpai ke liang lahad .. ^^

    waahh dpt BE lagi .. cayalah bro :)

    ReplyDelete
  3. @freaky: haha..thanks thanks ;)


    @syrupmasin: letak pami je saleh..tak perlu abg..ak belum tigeplo tahun..wakakaka..

    belajar rerajin en saleh :)

    ReplyDelete
  4. @alif haris: rezeki bro..ak baru cek tadi pagi..yang 1 tgh running mmg dah hujung2 dah tu, alhamdulillah dapat dua lgi be kali ni sebelum yang running tu nak habis..

    ReplyDelete
  5. eh jap nk tye ... yg running tu selalu bape lama eh ?? huhu ..

    aku fes time dpt BE tu yg jakun tuh hak3

    ReplyDelete
  6. @alif haris: ak pun baru brp kali je bro..haha..

    tak silap aku dalam sebulan macam tu la..kalau dah habis kempen tu, be tu akan jadi metered earning..



    @Jamal: thanks jamal, jauh lagi perjalanan ni..huhuhu

    ReplyDelete
  7. oouh ..sebulan eh .. ok2 .. yup metered earnings tu :) tengs eh^^

    ReplyDelete

Thanks bagi komen dan tinggalkan jejak anda =)

Floating Social Plugin

Share