Betul ke keputusan aku ni??!!

Assalamualaikum.


*Before


Hai peeps! Terima kasih sebab melawat blog picisan dan baca entri ni. Sori sirap selalu lambat publish post. haha. Sebelum tu, korang dah baca entri yang ini tak? Tolong baca cepat-cepat. haha. 

Ok, berhubung tajuk entri, pernah tak korang dalam situasi yang memerlukan korang untuk buat keputusan drastik? Tapi sebelum sampai ke final decision tu, korang kena create pelbagai option untuk sampai ke situ. Ambil contoh untuk sebuah kiub rubik, korang kena fikirkan pelbagai kaedah untuk pastikan keenam-enam warna untuk kiub tu sama. Kiub rubik ni korang boleh pusing-pusing macam-macam cara, but it only lead you to one conclusion...


*After


One solid conclusion.


Apa pun keputusan yang korang kena buat, korang kena yakin dengan diri sendiri. Untuk membina keyakinan diri tu pulak, korang kena ada determination. Sebagai contoh, kalau korang buat satu entri, sebelum PUBLISH POST tu, mesti korang tekan PREVIEW tu dulu kan? Sampai la puas hati baru klik publish post tu. Tukar-tukar ayat sikit, tengok mana-mana spelling yang salah, atau kalau ada perkataan yang kena backlink, kasi link lagi. Tak kira la berapa kali preview, asal puas hati, then publish. haha.

So, semua tu berbalik kepada bagaimana korang buat keputusan. Macam mana outcome yang korang nak. Dari determination tu, lahirlah sebuah keputusan. Keputusan yang akan pastikan di mana letak duduk anda. Betul atau tidak keputusan tu. Boleh diterima atau pun tidak, dan ke mana keputusan tu akan bawa korang. Semua tu lahir dari single decision yang korang buat. So, fikir masak-masak sebelum buat keputusan muktamad tu, walaupun tidak penting sangat, tapi kemungkinan impak dia boleh 'makan' anda di kemudian hari.

Sekian.


p/s: Dalam seminggu ni banyak buat keputusan. Biasa bos besar yang bagi arahan kat orang bawah. Disebabkan ganti bos, semua keputusan ngan target goal aku kena buat sendiri. Risau jugak ni.

7 comments:

  1. memang keputusan drastik ni kena fikir betul betul;)

    bukan main cakap jer mana yang nak follow kan;)
    anywy! good luck la utk ape2 pn~heee

    ReplyDelete
  2. haha..aku selalu ragu-ragu doe buat keputusan..tp setiap keputusan yg kite buat kene tanggung sendiri :D

    ReplyDelete
  3. Klaw x tawu nak bwat right decision, let try to do solat istikharah.. ;)

    MySuaraBlog: Barah Serang Lelaki Malaysia

    ReplyDelete
  4. @pelangi: orite :)


    @syrupmasin: tu la..result keputusan tu kita tak tau..tawakkal je la..


    @zwan sabri: huhu..thanks

    ReplyDelete
  5. hoho dah ganti bos kene r buat keputusan yg tepat ni^^ ..

    solat istikharah mugkin mmbantu :)

    ReplyDelete
  6. @alif haris: kena buat decision on site..huhu..

    ReplyDelete
  7. ok r tuh. cepat siket jadik bos. haahaha

    ReplyDelete

Thanks bagi komen dan tinggalkan jejak anda =)

Floating Social Plugin

Share