Google Friend Connect (Widget Followers) akan Dimansuhkan?

Assalamualaikum.


Google Friend Connect Dimansuhkan Pada 1 Mac 2012

You heard me. Google Friend Connect aka Widget Followers bakal dimansuhkan perkhidmatannya oleh Google pada 1 Mac 2012. Mungkin ramai yang dah tahu, tapi mungkin juga lagi ramai yang masih tak tahu. Google secara rasminya dah umumkan mengenai perkara ni di blog rasmi dorang googleblog.blogspot.com pada September 2011. 
Google Friend Connect—Friend Connect allows webmasters to add social features to their sites by embedding a few snippets of code. We're retiring the service for all non-Blogger sites on March 1, 2012. We encourage affected sites to create a Google+ page and place a Google+ badge on their site so they can bring their community of followers to Google+ and use new features like Circles and Hangouts to keep in touch. (Sumber)
Mengikut apa yang Google cakap tu, blogger yang menggunakan platform Blogger.com adalah terkecuali.  So, kalau blog korang ber 'blogspot.com' atau dah berdomain sendiri tapi masih dengan platform Blogger.com, kira widget follower korang selamat la. Masih ada harapan lagi nak ikut jejak blogger-blogger hebat dengan jumlah follower terbanyak tahun lepas. Ada masa lagi kalau nak kumpul follower sampai 40 ribu macam Lyssa Faizureen, atau 35 ribu follower macam Hanis Zalikha dan Fatin Liyana. hehe.

Tapi, kalau korang guna platform blogging seperti Wordpress atau sebagainya, widget Google Friend Connect atau Follower yang korang pasang dalam blog akan dimansuhkan 1 Mac ni. Pada pendapat aku la, Google ambil langkah ni sebab nak promote Google+ lebih. Boleh dikira dengan jari lagi kot berapa ramai yang baru kenal Google+ ni. Sebab tu la juga Google cadangkan blogger untuk buat Google+ Page dan letak badge dalam blog. Contoh korang boleh tengok dalam blog aku ni. Aku ada letak kat atas post yang paling latest dan di sidebar, di bawah Fan page Facebook.

Pasang Badge Google+ Pada Blog

Tutorial buat badge Google+ pun dah banyak blogger lain buat. Aku cadangkan korang ikut tutorial ni,

1. Hasrulhassan.com : Bagaimana Letak Badge Google+ di blog
2. Duniakushida.blogspot.com : Tutorial cara nak buat badge Google+ pada blog

Jom ber'Google+'!

16 comments:

  1. la..yke..kira blog nur terselamat la..hehe

    ReplyDelete
  2. camner la nasib2 follower aku nanti..adakah merekaakan mengenali diriku ini lagi? *sigh

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..apakah? kenal kot..kenal blog je la..hehe..

      Delete
  3. nseb bek miera gne blogspot lgi..hihi

    ReplyDelete
  4. tetiba nama Lyssa Faizureen tertempek lagi di situ . Wahh . Blog Lyssa pun akan selamat . Tak de lah ilang follower bagai . huhu . Nasib tak guna wordpress :)

    ReplyDelete
  5. Mula2 dulu nebes gak.Rupanya untuk yg guna blogspot.com kat kena.hihi..fuhhh! lega^^

    ReplyDelete
  6. fuuuu,,, selamat blog aq... xD.. nice info bro..^^

    ReplyDelete
  7. lemah betul la bab google+ ni -_-

    ReplyDelete
  8. ada baik gak using g+ nih...dia bleh link terus update telling anyone subscribe dlm GpAges.

    ReplyDelete
  9. nasib baik lg..risau dh ni..dh baru kenal dgn blog..hihihi

    ReplyDelete
  10. hahaha...kesian kat follower (pada yang betul-betul follow), Tapi apapun, jom kita berpindah pada yang lebih baik. :P

    ReplyDelete
  11. ha'ah.. eden nyer langsung tak keluar. dok state kat situ no follower lagi. bila login baru nampak ada follower! dah mcm2 cuba adjust dok cenggitu jugak. sampai ada ler sorang dua blogger ni dok fitnah kata kita sengaja buat trick cenggitu :( cehhh..

    ReplyDelete

Thanks bagi komen dan tinggalkan jejak anda =)

Floating Social Plugin

Share